انسان همیشه میل به جاودانگی و منحصر بهفرد بودن دارد. برای همین به دنبال داشتن امضای شخصی روی بسیاری از جنبههای زندگیاش است. از رسمالخط منحصر بهفرد به عنوان امضاء گرفته تا داشتن یک رایحه ویژه؛ همه و همه در واقع در جهت شخصیسازی رویدادها برای افراد صورت میگیرد. در هر حال، همه ما میخواهیم به هر صورت که شده در ذهن افراد دور و برمان جاودانه شویم. یکی ازدلنشینترین و تاثیرگذارترین امضاهای شخصی افراد به واسطه رایحهها متجلی میشود. به عقیده کارشناسان؛ حس بویایی بیشترین تاثیر را در یادآوری خاطرات داراست و به همین دلیل برای ایجاد خاطراتی جاودانه، وجود رایحههای شخصیسازی شده بسیار کارساز است. حال که با اهمیت رایحهها و ماندگاری آنها در اذهان بویایی افراد آشنا شدیم؛ این سوال اساسی پیش میآید که دوست داریم دیگران ما را با چه رایحهای به خاطر بیاورند؟ و یا در کلام دیگر عطر مناسب برای ما کدام است؟
در این مقاله سعی کردهایم تا با بیان نکات کاربردی، شما را در یافتن عطر مناسب شخصیتان یاری کنیم. پس اگر قفسه آینه توالتتان پر از عطرهای نصفه و نیمه و حتی کاملا پر است، وقت آن رسیده که نگاه خود به انتخاب عطر شخصی را تغییر دهید.
1- فقط سه نوع و نه بیشتر!
گاهی واقعا هیچ ایده جذابی برای خرید عطر ندارید، در واقع اطلاع خاصی هم از انواع عطر ندارید و در بهترین حالت فقط میتوانید از فروشنده عطرهایی با نامهای عطر تلخ مردانه و یا عطر زنانه را درخواست کنید. در این شرایط کارشناسان معتبری مانند اریکا شومیت و کریستین لوبی، فارغالتحصیلان رشته MBA دانشگاه استنفورد و بنیانگذاران استارتآپ عطر پینروز، پیشنهاد میدهند که در هر تلاش برای خرید عطر، فقط سه نوع رایحه را استشمام کنید. به عقیده این دو متخصص بعد از تست سه رایحه، دیگر پیازهای بویایی شما از کار میافتد و بنابراین نمیتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.
2- عطر را باتوجه به فصلها انتخاب کنید
پیشنهاد دیگر کارشناسان این است که در ابتدای تست رایحهها، از فروشنده بخواهید تا ملایمترین عطرها را برایتان آماده کند. در واقع؛ هر چه از عطرهای ملایمتری برای امتحان کردن شروع کنید، پیازهای بویایی شما توانایی بیشتری برای تشخیص عطرهای بعدی خواهند داشت. عطرهای ملایم در واقع دارای ترکیباتی از مشک هستند. شاید برایتان جالب باشد اما عطرها هم دستهبندی تابستانی و زمستانی دارند و دقیقا همین عامل میتواند به شما در انتخاب عطر مناسب فصل کمک کند. اگر شما فردی هستید که در تابستان بیشتر از هر موقع دیگری در فضاهای غیر مسقف زمانتان را سپری میکنید، خرید عطرهای مناسب فصل تابستان را به شما پیشنهاد میکنیم.
3- اگر بوی عود را نمیپسندید، خودتان را شماتت نکنید
بدیهی است که انتخاب عطر مناسب موضوعی شخصی و سلیقهای است. ممکن است گاهی سلیقه شما با بسیاری از افراد در یک راستا نباشد. در این میان یکی از موضوعات بسیار چالش برانگیز، استفاده از رایحه های عود مانند است. اگر نمیتوانید با این رایحه ها ارتباط برقرار کنید و یا در صورت قرار گرفتن در فضاهای عودآگین دچار سردرد میشوید، بهتر است از این نوع عطرها کمی فاصله بگیرید. رایحه های آزاردهنده به هیج عنوان نمیتوانند تاثیر مثبتی بر روح و روان شما بگذارند.
4- دانش عطری خود را ارتقا دهید
سعی کنید رایحههای اصلی را بشناسید. شاید در ابتدای امر، این موضوع برایتان کمی گیج کننده به نظر برسد، اما در واقع بعد از چندین بار تمرین کردن به خوبی میتوانید از پسِ تشخیص رایحههای اصلی بربیایید. لوبی و شومات برای ارتقا دانش فراگیری رایحهها، دستهبندی جالبی را مطرح کردهاند:
مشک: مشک به عنوان یکی از اصلیترین پایههای عطری، بویی شبیه به زیر بغل کشتیگیران دارد! البته این اطمینان را به شما میدهیم که این رایحه واقعا تمیز است.
دودی: رایحههای دودی؛ بویی شبیه به آتش سوزی در عمق جنگل دارند و یا بویی که از چوب نیمسوزشده برمیخیزد.
مرکبات: همانطور که از نامشان پیداست این رایحهها از میوههایی چون پرتقال، لیمو و امثال آن گرفته میشوند و پیوند عمیقی با طبیعت دارند.
چوبی: این رایحه بویی شبیه به چوب درخت صندل دارد و شما را به یاد گنجههای قدیمی مشک اندود شده میاندازد. نعناع هندی و چوب سدر جز شاخصترین رایحههای چوبی هستند.
گل: شناخت رایحههای برپایه گل، بسیار آسان است. رایحههای مرتبط با گل از گل سفید گرفته تا رز، گاردنیا، نیلوفر، یلانگ و... را شامل میشود.
رایحههای شرقی: عودهایی با طعمهای شیرین و بسیار گرم در این دسته قرار میگیرند.
5- قهوه را برای فنجانتان نگهدارید!
بوییدن دانههای قهوه به معنای پاک کردن حافظه از تمام رایحههای استشمام شده قبل نیست. با این کار در واقع شما پیازهای بویایی تحریک شدهتان را گول میزنید.
اگر با بوییدن چند رایحه کمی گیج شدهاید، کمی به خودتان فرصت بدهید و در جایی مانند حفره حاصل از خم کردن آرنجتان، تنفس کنید تا در خلا بویی قرار گرفته و سطح Ph پیازهای بویاییتان متعادل شود.
6- دست خالی برنگردید!
عطرسازان معتقدند عطرها موجودات زندهای هستند و رایحهشان در طول زمان بالغ میشود. در کلام دیگر؛ رایحهها عمدتا دارای دو تاثیر روانی هستند. نخست تاثیر فوری که بعد از استشمام عطر بر روح افراد گذاشته میشود (نت بالا) و تاثیر دوم که در واقع تاثیر عمیقتری دارد و به عنوان تاثیر ثانویه شناسایی میشود. این تاثیر تقریبا بین 20 دقیقه بعد از اسپری کردن و تا 24 ساعت در اثر تماس طولانی مدت با آن رایحه به وجود میآید.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که عطرها 4 ساعت بعد از اسپری شدن به کمال بویایی خود میرسند! حتما شما هم تجربه این موضوع را داشتهاید که عطر بسیار خوشبویی خریدهاید اما بعد از استفاده از آن نظرتان تغییر کرده است و یا حتی در مواردی عطر خریداری شده باعث میگرن و یا آلرژی شده است. شومات معتقد است که یکی از عطرهای تست شده را به قسمتی از بدنتان که دائما شسته نمیشود اسپری کرده و در تمام طول روز هر بیست دقیقه یکبار آن را استشمام کنید. این موضوع را بررسی کنید که آیا از تاثیر ثانویه آن حس خوبی خواهید گرفت یا خیر؟
7- هیچ ارزانی بی حکمت نیست
همیشه خرید عطر با قیمت مناسب به معنای خرید ارزانترین عطرهای موجود در بازار نیست. همانطور که گفتیم؛ عطرها دارای دو نوع اثر هستند. عطرهای ارزانتر دارای اثر اولیه قوی هستند که اصطلاحا به آنها نت بالا میگویند، اما این عطرها اثر ثانویه قوی ندارند و ماندگاری خوبی از خود نشان نمیدهند. شاید حتی نتوانید کمال عطر یا همان تاثیرگذاری ثانویهاش را متوجه شوید، چرا که قبل از 4 ساعت تمام رایحهشان از بین رفته است.
تشخیص کیفیت عطر به دلیل همین نت بالا بسیار سخت است و بنابراین ما به شما پیشنهاد میدهیم از عطرفروشیهای معتبر و برندهای ویژه خریداری کنید. کارشناسان نیز بر این باور هستند که هیچ گاه فاکتور قیمت را برای سنجش کیفیت یک عطر در نظر نگیرید. فاکتور قیمت مانند تیغ دو لبه است که گاهی عطرسازان غیرمعتبر برای پوشش کیفیت نامرغوب عطرها از آن استفاده میکنند. هر چه عطر یا ادکلن دارای ماندگاری و تاثیر ثانویه قویتری باشد، قیمت بالاتری دارد.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای انتخاب عطرها با ماندگاری بالا، استفاده از مواد اولیه مرغوب و با اصالت است. موضوعی که مهمترین عامل تفاوت در کیفیت عطرهای تولیدی است. در میان مجموعههای تخصصی تولید عطر، گالری عطر هلدا که عطرهای خود را با استفاده از مواد اولیه مرغوب یکی از معتبرترین شرکتهای تولید اسانس دنیا به نام ژیوادان سوئیس تامین میکند، توانسته است انواع عطرها، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادوکلن را تهیه کند.
8- عطر را پیرامون سرتان اسپری کنید
بسیاری برای تست انواع عطر آن را روی نقاط نبض داری مانند مچ دست و یا شاهرگ میزنند، تا با هر ضربان قلب نوعی پرش رایحهای ایجاد شود. اگر به دنبال ارتعاش رایحهها در اطراف خود هستید، بهتر است عطرها را روی موهایتان اسپری کنید که با هر حرکت و جنب جوش گسترهای از بوی خوش در اطرافتان ایجاد شود.